En dag på Nikita Farsta
Nikitafrisören:
Alla på salongen var mycket trevliga mot varandra, mig och var väldigt glada och tillmötesgående mot kunderna. Det var en trevlig stämning under hela mitt besök.
Telefonen:
De svarade på alla telefonsamtal och alla svarade på samma sätt "Hej du har kommit till Nikita Farsta du talar med ..."
Mottagandet:
När kunden kommer in är det första frisören gör att ta jackan och hänga upp den. Sedan fick kunden antingen sätta sig och vänta i soffan eller komma direkt till stolen, oavsett så fick kunden förfrågan om något att dricka.
Kundrådgivning:
Väl i stolen så börjar kund och frisör att prata om vad som ska göras, vad kunden har för önskemål. Sedan förklarar frisören vad som kommer ske och/eller justeras.
Frisyren:
Frisören sätter kunden i tvätten och frågar om den vill ha fotstöd och sitter bra, sedan under tvätt får kunden lite massage. Sedan sätter man igång med klipp/färg. Under hela processen försöker frisören hålla konversation och berättar om olika produkter samt rekommenderar dem. Om kunden ska stylas med till exempel vax frågar frisören vad den brukar använda och om den vill köra på det eller testa något nytt.
The N-factor:
Under mitt besök tycker jag att de flesta försökte att hela tiden ge det där lilla extra. Trevliga och glada, tillmötesgående. Om kunden skulle sitta i färg fick den nytt kaffe under verkningstiden, massage i tvätten, hänvisning till bra, anpassade produkter.
Avslutningen:
Vid betalningen så frågade de om kunden ville bli medlem och om den ville boka ny tid och de gav även flera förslag på tider. Köpte kunden även produkter så gav de påsen i handen, inte över disken.